Захист прав споживачів фінансових послуг

Захист прав споживачів фінансових послуг

До зарплати ще тиждень, а гроші нагально потрібні вже сьогодні, і жодних відкладених заощаджень немає, та й друзі позичити не змогли. Перше, що спадає на думку, – взяти мікропозику у кредитної організації. Та чи варто брати «швидкий кредит», і що потрібно при цьому врахувати?

Споживачі фінансових послуг мають права:

  • на необхідну, доступну та достовірну інформацію щодо фінансових організацій та послуг, які вони надають;
  • на належну якість наданих послуг та обслуговування;
  • на укладання договору у письмовій або ж електронній формі, із зазначенням реальної ціни позики, відсоткової ставки за кредитом.

Укладаючи договір з кредитною установою, потрібно бути уважним, бо можливі такі “крутійства” з їхнього боку:

  • нерозкриття повної вартості кредиту, розміру додаткових комісій, ставок та умов кредиту (або зазначення цих даних дрібнесенькими літерами наприкінці документа);
  • оманлива реклама – приміром, фінансова компанія рекламує кредити «під 0%*», за якими направду ставка виявляється вищою; або компанія пропонує ставки 1-2% за кредитом, не уточнюючи, що це ставка в день, а за місяць споживач сплатить 30-60%;
  • незаконне використання персональних даних споживачів без їх згоди колекторськими компаніями, які займаються безпосередньо стягненням проблемної заборгованості, використовуючи погрози боржнику, цілодобові дзвінки, лайливі слова у повідомленнях, розповсюдження образливих фотоколажів, підробку судових рішень тощо;
  • неправомірне нарахування надмірних відсотків та пені після спливу визначеного договором строку кредитування.

Аби захистити споживачів фінансових послуг, парламентарі внесли зміни до Закону України «Про споживче кредитування», які набули чинності з 1 січня 2021 року. Відтепер обов’язковою умовою в отриманні мікрокредиту є згода особи на доступ до інформації про її кредитну історію через бюро кредитних історій. А надання мікрокредиту має супроводжуватись повним інформуванням клієнта про загальну вартість, реальну відсоткову ставку, супутні витрати тощо.

При цьому законодавець додатково захистив позичальників, установивши обмеження максимального розміру штрафу та пені за порушення такого договору. Так, максимальна сукупна сума штрафів і пені за порушення споживачем виконання його зобов’язань на підставі договору про споживчий кредит, загальний розмір кредиту за яким не перевищує мінімальної заробітної плати, не може перевищувати розмір подвійної суми, одержаної споживачем за таким договором, і не може бути збільшена за домовленістю сторін.

Якщо мікрофінансова компанія не виконує умови договору, то, як перший крок, необхідно звернутися зі скаргою на ім’я її керівництва.

У разі, якщо споживач не отримав відповідь чи не погоджується з нею, потрібно звертатися до Управління захисту прав споживачів фінансових послуг Національного банку України шляхом:

  • заповнивши онлайн-форму на сайті Національного банку України: https://bank.gov.ua/ua/contacts-details#section-1;
  • відправивши лист на електронну пошту: nbu@bank.gov.ua чи за адресою: вул. Інститутська, 11-б, м. Київ-8, 01601;
  • зателефонувавши до контакт-центру 0 800 505 240.

За неможливості вирішити спір у позасудовому порядку – звертайтеся до суду за захистом своїх прав!

Важливо! У разі, якщо колектори погрожують розправою боржнику або його родичам і близьким людям, необхідно звернутися до поліції та за правовою допомогою.

         НАГАДУЄМО, що отримати безоплатну правову допомогу Ви можете, звернувшись до Гайсинського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Гайсин, вул. І. Франка, 28, тел.097 224 66 96, (04334)20100, 20111.

Leave a reply